وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم
سرخط خبرها

شهرسازی مشهد یک گام تا شفافیت|به‌زودی همه طرح‌های تفصیلی شهر تصویب می‌شود

  • کد خبر: ۱۳۲۹۸۱
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
شهرسازی مشهد یک گام تا شفافیت|به‌زودی همه طرح‌های تفصیلی شهر تصویب می‌شود
پس‌از کش‌وقوس‌های فراوان و گذشت حدود یک ماه از وعده معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مبنی‌بر سرعت‌گرفتن تصویب طرح‌های تفصیلی مشهد، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد از تصویب سه طرح تفصیلی در حوزه برنامه‌ریزی شمال شرق، میانی غربی و مرکزی مشهد در بیست‌ویکمین جلسه کمیسیون ماده‌۵ خبر داد.

کاملان - وثوقی | شهرآرانیوز، این خبر خوب را اگر در کنار خبری که معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مبنی بر تصویب آخرین طرح تفصیلی شهر تا پایان هفته بگذاریم، نوید روز‌های خوبی را برای آینده شهرسازی و معماری در شهر امام رضا (ع) خواهد داد.

به‌زودی همه طرح‌های تفصیلی شهر تصویب می‌شود

سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه طرح تفصیلی جنوب‌غربی نخستین طرح تفصیلی شهر بود که در سال ۱۳۹۹ و طرح جنوب‌شرقی در سال ۱۴۰۰ به نتیجه رسید، گفت: خوشبختانه با هماهنگی بین استانداری خراسان‌رضوی، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و شهرداری مشهد، در چند ماه گذشته بررسی و تکمیل طرح‌ها سرعت قابل‌قبولی پیدا کرد و از شهریور سال۱۴۰۱ با تصویب چهار طرح تفصیلی میانه شرقی، شمال‌شرق، میانه غربی و حوزه مرکزی مشهد در کمیسیون ماده ۵، تاکنون شش طرح تفصیلی از طرح‌های هفت‌گانه شهر مشهد به تصویب این کمیسیون رسیده است.

حسین عبدا... زاده با بیان اینکه طرح‌های تصویب‌شده مشهد شامل جنوب‌غربی، شمال‌شرق، میانه غربی و مرکزی مشهد، جنوب‌شرقی و میانه شرقی است، افزود: با توجه به پیگیری‌ها، امیدواریم آخرین طرح تفصیلی شهر مشهد یعنی طرح تفصیلی شمال‌غربی، چهارشنبه همین هفته مصوبه کمیسیون ماده ۵ را بگیرند تا سرانجام شاهد تصویب همه طرح‌های تفصیلی باشیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون با وجود ابلاغ قانون درآمد پایدار نحوه پاسخگویی به شهروندان براساس طرح‌های تفضیلی متعلق به سی سال گذشته انجام می‌شود، اظهار کرد: این موضوع باعث شده است که نتوانیم بر اساس نیاز‌های منطقی شهروندان به آن‌ها پاسخگویی کنیم؛ بنابراین همه تلاش مدیریت‌شهری بر تهیه و تصویب طرح‌ها معطوف شد تا پس از ابلاغ طرح‌ها و بارگذاری در سیستم یکپارچه شهرداری، امکان پاسخگویی مدیریت‌شهری در زمینه ساخت‌وساز و گسترش سرانه‌های مختلف براساس مطالعات به‌روز فراهم شود.

عبدا... زاده به نقش همکاران ستاد و مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد در به‌نتیجه‌رسیدن طرح‌های تفصیلی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت تهیه و تصویب این طرح‌ها، همه همکاران ستادی حوزه معاونت شهرسازی و مناطق شهرداری مشهد پای کار این موضوع بودند و در این راستا ۱۳۰ نفر از نیرو‌های ستاد و مناطق به‌صورت متمرکز پیگیر تدوین و تهیه طرح‌های تفصیلی بودند.

شهر را از بلاتکلیفی خارج کنید!

ماجرای نگارش طرح‌های تفصیلی برای مشهد از حدود ۱۴ سال پیش و براساس هفت‌حوزه برنامه‌ریزی که در طرح جامع مشخص شده بود، آغاز شد، اما چالش نبود طرح جامع برای شهر، مطالعات طرح‌های تفصیلی را به حاشیه برد تا اینکه بالاخره در سال‌۱۳۹۵ طرح جامع مشهد در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب و یک سال بعد هم ابلاغ شد تا قفل تهیه و تأیید طرح‌های هفت‌گانه تفصیلی شهر مشهد باز شود.

تیر‌۱۳۹۹ نخستین طرح تفصیلی شهر مشهد که مربوط‌به حوزه جنوب غربی بود در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید، اما با اینکه سایر طرح‌های تفصیلی در دو شورای پنجم و ششم بررسی و تأیید شده بود، خبری از مطرح‌شدن و تصویب آن‌ها در کمیسیون ماده ۵ نبود. طولانی‌شدن این روند باعث شد حمید ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، در نطق پیش از دستور جلسه علنی ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ شورا به این موضوع اعتراض کند.

سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، هم در واکنش به این موضوع در گفتگو با شهرآرا از اداره کل راه و شهرسازی و استانداری درخواست کرد هرچه زودتر وضعیت طرح‌های تفصیلی مشهد را تعیین کنند و درباره لزوم اداره شهر با این طرح‌ها بیان کرد: نخستین دستاورد داشتن طرح تفصیلی برای پهنه‌های مختلف شهر، این است که شهر منظم، مشخص و دارای اسناد بالا‌دستی می‌شود.

ایجاد شفافیت در شهر و جلوگیری از فساد، دومین دستاورد داشتن طرح‌های تفصیلی است و دستاورد سوم این است که کالبد شهر، هویت پیدا می‌کند و بافت‌های ارزشمند و  «زون»‌های بلند مرتبه‌سازی مشخص می‌شود و مردم می‌توانند به‌راحتی برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

طرح‌های شهر یک‌ماهه تعیین تکلیف می‌شود

کمتر از یک ماه پس از این درخواست شورا و شهرداری مشهد، معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از تصویب طرح‌های تفصیلی پهنه‌های مختلف شهر در یک ماه آینده خبر داد. بهاره بزرگمهر در‌این‌باره به شهرآرا گفت: اصرار داریم که هر‌چه سریع‌تر مراحل تصویب طرح‌های تفصیلی شهر مشهد طی شود تا  بتوانیم در کمتر از یک ماه آینده، همه طرح‌های تفصیلی باقی‌مانده را به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسانیم.

۳ طرح دیگر تصویب شد

وعده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، اما خیلی زود عملی شد و سه طرح تفصیلی دیگر از مجموع هفت‌طرح در کمیسیون ماده‌۵ به تصویب رسید تا علاوه‌بر حوزه جنوب غربی که طرحش پیش از این تصویب و ابلاغ شده بود، شمال‌شرق، میانی‌غربی و مرکزی مشهد هم از این به بعد صاحب طرح باشند و شهرداری بر‌مبنای آن به مردم پاسخ بدهد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد با اشاره به گذشت ۱۳‌سال از آغاز بازنگری طرح‌های توسعه شهر مشهد گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی در سه ماه اخیر، اقدامات شورای شهر و شهرداری به بار نشست و امروز شاهد تصویب سه طرح دیگر در کمیسیون ماده‌۵ بودیم.

حمید ضمیری ادامه داد: در بیست‌ویکمین جلسه کمیسیون ماده‌۵ طرح‌های تفصیلی در سه حوزه برنامه‌ریزی شمال‌شرق، میانی‌غربی و مرکزی مشهد مقدس تصویب شد و براساس تمهیداتی که در تدوین طرح‌های تفصیلی درنظرگرفته شده است و با پیگیری اجرای دقیق آن با همکاری و همیاری همه دستگاه‌های اجرایی، امیدواریم شاهد ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی، تسهیل پاسخ‌گویی به درخواست‌های شهروندان با رویکرد رضایت‌مندی و پاسخ‌گویی حداکثری و تقویت هویت رضوی و تسهیل زیارت برای زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی هشتمین امام شیعیان باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->